Utdannets logo

SketchUp: komplett

Introduksjonsvideo

SketchUp er et gratis 3D-modelleringsverktøy hvor du kan tegne i et to- eller tredimensjonalt perspektiv. Verktøyet brukes av arkitekter, ingeniører, snekkere, kunstnere og kreative mennesker, til å designe "alt mulig". Verktøyet er intuitivt, robust og brukervennlig.

I år 2000 lanserte Last Software verktøyet som vi i dag kjenner som SketchUp. I 2006 ble SketchUp kjøpt opp av Google, og navnet ble endret til Google SketchUp. I tillegg ble det mulig å plassere bygningene man hadde konstruert i SketchUp i Google Earth. I 2012 kjøpte firmaet Trimble Navigation opp verktøyet fra Google, og navnet ble endret tilbake til SketchUp.

I dette kurset skal Espen Faugstad lære deg å bruke SketchUp. Du kommer til lære hvordan SketchUp er organisert, hvilke verktøy og paneler som er tilgjengelig, og hvordan man lager to- og tredimensjonale figurer ved hjelp av en rekke verktøy. Når du er ferdig med kurset, har du kunnskapen som trengs for å bruke SketchUp på en effektiv og profesjonell måte.

I kapittel 01 lærer du hvordan programmet er organisert, og hvordan du tegner, manipulerer og observerer en figur. I kapittel 02 lærer du å styre kamera ved hjelp Orbit, Pan og Zoom. Du lærer også hvordan Parallel Projection, Perspective og Two-Point Perspective påvirker hvordan vi opplever perspektivet i SketchUp.

I kapittel 03 lærer du hvordan Edge style og Face style kan påvirke gjengivelsen av modellen din. Du lærer også hvordan man legger til og tilpasser effekten av skygge og tåke. I kapittel 04 lærer du å manipulere en figur ved hjelp av verktøy som: Select, Eraser, Move, Rotate, Scale, Push/Pull, Offset, m.m.

I kapittel 05 lærer du å tegne to- og tredimensjonale figurer ved hjelp av verktøy som: Line, Rectangle, Rotated Rectangle, Circle, Polygon, Arcs og Pie. I kapittel 06 lærer du å måle og merke modellen din ved hjelp av verktøy som: Tape Measure, Protractor, Dimensions, m.m. I kapittel 07 lærer du å organisere. Dette er avgjørende for å kunne jobbe effektivt med komplekse og store modeller.

I kapittel 08 lærer du å jobbe med komponenter. Dette omfatter hvordan du lager, laster ned og endrer en komponent. I kapittel 09 lærer du å jobbe med materialer og teksturer. Dette omfatter hvordan du fargelegger modellen din med ulike materialer og teksturer. I kapittel 10 lærer du ulike teknikker som kan hjelpe deg med å presentere modellen din på best mulig måte.

Læringsmål

  • Bruk verktøy for effektiv modellmanipulasjon.

  • Tegn og design i 2D og 3D.

  • Presentere modeller profesjonelt.

  • Organiser komplekse modeller effektivt.

  • Skap og endre komponenter.

  • Anvend materialer og teksturer.

...mer

Kommentarer