Utdannets logo

Søkemotoroptimalisering

2 resultater

Lokasjonsorientert søkemotoroptimalisering med kursholder Espen Faugstad
0:54

Lokasjonsorientert søkemotoroptimalisering

Lokasjonsorientert søkemotoroptimalisering (også kalt lokal SEO) skiller seg fra tradisjonell søkemotoroptimalisering ved at fokuset ligger på å forbedre synligheten til en nettside ut fra et lokalt perspektiv. Det handler om å styrke sin posisjon i lokalmiljøet og øke sin tilstedeværelse i lokasjonsorienterte søk (mer om dette senere).


På en brøkdel av et sekund søker Google gjennom milliarder av nettsider for å finne det du leter etter. Hvordan Google finner ut hvilke resultater som skal vises, begynner lenge før du i det hele tatt begynner å skrive. Vårt mål som søkemotoroptimaliserere er å overbevise Google om at det er nettopp vår nettside som bør fremheves i søkeresultatene.


Lokal søkemotoroptimalisering er mest nyttig for butikker, bedrifter og organisasjoner som mottar kunder på døren (for å si det banalt enkelt). Det handler om å øke sannsynligheten for at Google fremhever nettopp din bedrift i lokasjonsorienterte søk. Det handler om å øke sannsynligheten for at din målgruppen finner veien til nettopp deg, og ikke dine konkurrenter.


I dette kurset kommer Espen Faugstad til å lære deg hva lokasjonsorientert søkemotoroptimalisering er, og hva som skiller det fra tradisjonell søkemotoroptimalisering. Du kommer til å lære hvordan du lager en Google Min Bedrift-konto, hvilke faktorer som påvirker ranking, hvordan du finner og analyserer søkeord, optimaliserer en nettside, tar i bruk strukturert data, og mye mer.


I kapittel 01 lærer du hva som skiller lokal SEO fra tradisjonell SEO. Du lærer hvordan søkemotoren fungerer og hva den vektlegger når den avgjør ranking. I kapittel 02 lærer du å lage en Google Min bedrift-konto. Hvorfor det er essensielt at du har en slik konto forklares i kurset.


I kapittel 03 lærer du å finne, analysere og kartlegge din målgruppe. Du lærer om kundereisen og hvordan den påvirker hva målgruppen din er opptatt av. Du lærer også om hvordan triggere kan påvirke målgruppen og få dem til å gjennomføre en ønsket handling.


I kapittel 04 lærer du hvordan man finner og analyserer søkeord. Du lærer også å bruke verktøy som Google Autocomplete, Google Trends, Google Alerts, Google Search Console, Answer the public og Google søkeordplanleggeren. I kapittel 05 lærer du å søkemotoroptimalisere en side.


I kapittel 06 lærer du hvordan du gjør nettsiden din mer brukervennlig. I kapittel 07 lærer du å ta i bruk strukturert data. I kapittel 08 lærer du alt om hvorfor inngående linker, interne linker og utgående linker er viktig.

Espen Faugstads avatarEspen Faugstad

3t 59m51 leksjoner

Søkemotoroptimalisering: komplett med kursholder Espen Faugstad
1:05

Søkemotoroptimalisering: komplett

Søkemotoroptimalisering (også kalt for SEO) er en teknikk man bruker for å øke synligheten til en eller flere sider på internett. Denne teknikken gjør at en eller flere sider får høyere plassering i søkemotorens organiske søkeresultater. I dette kurset vil kursinstruktør Espen Faugstad lære deg alt du trenger for å kunne søkemotoroptimalisere på en effektiv måte.


I starten av kurset lærer du hvordan relevans, autoritet og nettsidens arkitektur påvirker synligheten til en side. Deretter lærer du hvordan man finner, analyserer og implementere nye søkeord. Du lærer også hvilke type innhold du bør produsere hvis du ønsker å oppnå høy ranking. Videre lærer du hvordan nettsidens hurtighet, struktur og navigasjon påvirker ranking. Avslutningsvis lærer du hvordan inngående, interne og utgående linker påvirker synligheten til en side.


I kapittel 1 lærer du hva søkemotoroptimalisering er og hva søkemotor vektlegger når den avgjør hvilke sider som vises øverst i det organiske søkeresultatet. Du lærer også hvordan relevans, autoritet og arkitektur påvirker ranking.


I kapittel 2 lærer du hvordan man finner ut hvilke type søkeord som det er best å søkemotoroptimalisere en side rundt. Du lærer også hvordan du bør implementere søkeordet på en side. Dette omfatter hvordan du bruker søkeordene i URL-adressen, meta-tittel, meta-beskrivelse, sidetittel, h1, h2, img, href, osv.


I kapittel 3 lærer du hvilke type innhold du bør produsere hvis du ønsker å oppnå høy ranking i det organiske søkeresultatet. Du lærer også hvorfor søkemotoren nå har blitt smartere og på hvilke måte dette påvirker søkemotoroptimalisering fremover.


I kapittel 4 lærer du hvordan nettsidens hurtighet og serverens stabilitet påvirker ranking. En treg og ustabil nettside vil resultere i svekket synlighet. Det er derfor viktig at nettsiden er rask og stabil. Du lærer også hvordan nettsidens struktur og navigasjon påvirker synlighet. Hvis nettsiden er rotete for mennesker, vil søkemotoren straffe dette med svekket synlighet.


I kapittel 5 lærer du hvordan inngående linker påvirker ranking. Hvis en nettside med høy autoritet og høy relevans, linker til nettsiden din, da vil dette gi økt ranking. Du lærer også hvordan interne linker, utgående linker, aktivitet på sosiale medier og brukersignaler påvirker ranking.

Espen Faugstads avatarEspen Faugstad

1t 27m20 leksjoner

Side 1 av 1