Utdannets logo

Søkeresultat for: Digital markedsføring

10 resultater

Lokasjonsorientert søkemotoroptimalisering med kursholder Espen Faugstad
0:53

Lokasjonsorientert søkemotoroptimalisering

Lokasjonsorientert søkemotoroptimalisering (også kalt lokal SEO) skiller seg fra tradisjonell søkemotoroptimalisering ved at fokuset ligger på å forbedre synligheten til en nettside ut fra et lokalt perspektiv. Det handler om å styrke sin posisjon i lokalmiljøet og øke sin tilstedeværelse i lokasjonsorienterte søk (mer om dette senere).


På en brøkdel av et sekund søker Google gjennom milliarder av nettsider for å finne det du leter etter. Hvordan Google finner ut hvilke resultater som skal vises, begynner lenge før du i det hele tatt begynner å skrive. Vårt mål som søkemotoroptimaliserere er å overbevise Google om at det er nettopp vår nettside som bør fremheves i søkeresultatene.


Lokal søkemotoroptimalisering er mest nyttig for butikker, bedrifter og organisasjoner som mottar kunder på døren (for å si det banalt enkelt). Det handler om å øke sannsynligheten for at Google fremhever nettopp din bedrift i lokasjonsorienterte søk. Det handler om å øke sannsynligheten for at din målgruppen finner veien til nettopp deg, og ikke dine konkurrenter.


I dette kurset kommer Espen Faugstad til å lære deg hva lokasjonsorientert søkemotoroptimalisering er, og hva som skiller det fra tradisjonell søkemotoroptimalisering. Du kommer til å lære hvordan du lager en Google Min Bedrift-konto, hvilke faktorer som påvirker ranking, hvordan du finner og analyserer søkeord, optimaliserer en nettside, tar i bruk strukturert data, og mye mer.


I kapittel 01 lærer du hva som skiller lokal SEO fra tradisjonell SEO. Du lærer hvordan søkemotoren fungerer og hva den vektlegger når den avgjør ranking. I kapittel 02 lærer du å lage en Google Min bedrift-konto. Hvorfor det er essensielt at du har en slik konto forklares i kurset.


I kapittel 03 lærer du å finne, analysere og kartlegge din målgruppe. Du lærer om kundereisen og hvordan den påvirker hva målgruppen din er opptatt av. Du lærer også om hvordan triggere kan påvirke målgruppen og få dem til å gjennomføre en ønsket handling.


I kapittel 04 lærer du hvordan man finner og analyserer søkeord. Du lærer også å bruke verktøy som Google Autocomplete, Google Trends, Google Alerts, Google Search Console, Answer the public og Google søkeordplanleggeren. I kapittel 05 lærer du å søkemotoroptimalisere en side.


I kapittel 06 lærer du hvordan du gjør nettsiden din mer brukervennlig. I kapittel 07 lærer du å ta i bruk strukturert data. I kapittel 08 lærer du alt om hvorfor inngående linker, interne linker og utgående linker er viktig.

Espen Faugstads avatarEspen Faugstad

3t 59m51 leksjoner5,00(8 anmeldelser)

Innholdsmarkedsføring: komplett med kursholder Espen Faugstad
0:50

Innholdsmarkedsføring: komplett

Innholdsmarkedsføring – eller content marketing – handler om å engasjere kunder gjennom digitalt innhold. Det handler om å utnytte det digitale skiftet. Reklamekanalene er ikke lenger forbeholdt de store. I dag kan alle virksomheter - store som små - operere som "mediehus". Denne demokratiseringen av kommunikasjon har skapt nye former for markedsføring, nye kanaler, nye kunderelasjoner og nye forretningsmuligheter.


Det som kjennetegner innholdsmarkedsføring er hvordan innholdet skal tiltrekke seg målgruppen. Det står i kontrast til tradisjonell markedsføring, hvor innholdet dyttes på målgruppen. Digitaliseringen har skapt en endring i landskapet. Red Bull er ikke bare en energidrikk. De er produserer egne filmer. Tine er ikke bare en matprodusent. De inspirerer oss til matlaging. DnB er ikke bare en bank. De er sitt eget mediehus. Innholdsmarkedsføring handler om å lage innhold som skaper engasjement og bygger relasjoner.


I dette kurset kommer du til å lære alt du trenger for å jobbe med innholdsmarkedsføring. I kurset lærer du hva innholdsmarkedsføring er og hvorfor det er nyttig. Du lærer hva kjente norske bedrifter gjør innenfor fagfeltet innholdsmarkedsføring. Du lærer også hvordan man lager og iverksetter en innholdsmarkedsføringsstrategi. Velkommen!


I dag bruker vi media mer enn noen sinne. Datamaskin, nettbrett og mobilen er med oss i tykt og tynt, og mediebruken utgjør en stadig større del av hverdagen vår. Kunsten med markedsføring gjennom innhold er å ta plass i denne mediebruken. I dag kan markedsførere nå frem til sitt publikum, uten å kjøpe plass i andres reklamekanaler. Små reklamekunder som tidligere stod med luen i hånden og bakerst i køen, kan i dag ta de fremste og synligste posisjonene innenfor sine segmenter.


Det er innholdet som skiller innholdsmarkedsføring fra tradisjonell markedsføring. Reklame er i all hovedsak, en eller annen form for medieinnhold, så det er selve innholdets karakter vi snakker om. Innholdsmarkedsføring må være nyttig, engasjerende og relevant for den som konsumerer innholdet. Tradisjonell reklame blir dyttet på målgruppen, mens innholdsmarkedsføring trekker målgruppen til seg. Dette skiftet er blitt kalt for «fra push til pull».


Selv om målet med markedsføringen normalt sett er å selge, er kunsten nettopp det å ikke selge – paradoksalt nok. Målet er å kunne gi brukerne verdi og bygge relasjon. Da vil kundene etter hvert komme av seg selv.


Er du klar for å lære definisjonen av innholdsmarkedsføring? Hold deg fast, dette er en håndfull: "Innholdsmarkedsføring er å utføre eller bidra til en strategisk markedsføringsmetode som skal skape og distribuere attraktivt medieinnhold som når ut til og engasjerer en definert målgruppe i den hensikt å utvikle gjensidige og gode relasjoner".

Espen Faugstads avatarEspen Faugstad

2t 47m38 leksjoner4,69(16 anmeldelser)

Mailchimp: komplett med kursholder Espen Faugstad
1:37

Mailchimp: komplett

Mailchimp er et e-postmarkedsføringsverktøy for bedrifter og organisasjoner. Selskapet ble stiftet i 2001 og har blitt en bransjestandard innen e-postmarkedsføring. Men hva er hemmeligheten bak Mailchimps suksess? Vi tror svaret ligger i verktøyets uovertrufne brukervennlighet. Og med kombinasjon av brukervennlighet og kvalitet har Mailchimp skapt et uovervinnelig produkt.


I dette kurset kommer Espen Faugstad til å lære deg Mailchimp fra A til Å. Når du er ferdig med kurset har du fått all kunnskap du trenger for å mestre programmet, enten du bruker det selv eller på vegne av kunder eller klienter. Det kreves ingen forkunnskaper for å ta kurset. Kurset dekker hvordan du lager en Mailchimp-konto, opprettet en kontaktliste, konfigurerer påmeldingsskjema, designet en nyhetsbrevmal, sender ut nyhetsbrev, automatiserer og mye mer. Velkommen til kurs.


I kapittel 1 lærer du hvor mye Mailchimp koster og hvordan du oppretter en gratiskonto. Du lærer også hvordan brukergrensesnittet er organisert, hvordan du konfigurerer innstillinger og verifiserer et domenenavn. I kapittel 2 lærer du å opprette en kontaktliste, og bruke grupper, segmenter og emneknagger og hvordan du importerer kontakter.


I kapittel 3 lærer du å tilpasse påmeldingsskjemaene slik at de som melder seg på ditt nyhetsbrev blir guidet gjennom prosessen på en skikkelig måte. I kapittel 4 får du 10 retningslinjer som kan hjelpe deg til å lage bedre nyhetsbrev. I kapittel 5 lærer du å opprette en profesjonell nyhetsbrevmal.


I kapittel 6 lærer du å designe og sende ut et nyhetsbrev til kontaktlisten. I kapittel 7 lærer du å automatisere utsendelsen av nyhetsbrev. I kapittel 8 lærer du å bruke noen av de andre verktøyene som Mailchimp tilbyr i sitt e-postmarkedsføringsverktøy.

Espen Faugstads avatarEspen Faugstad

3t 57m52 leksjoner5,00(3 anmeldelser)

Søkemotoroptimalisering: komplett med kursholder Espen Faugstad
1:05

Søkemotoroptimalisering: komplett

Søkemotoroptimalisering (også kalt for SEO) er en teknikk man bruker for å øke synligheten til en eller flere sider på internett. Denne teknikken gjør at en eller flere sider får høyere plassering i søkemotorens organiske søkeresultater. I dette kurset vil kursinstruktør Espen Faugstad lære deg alt du trenger for å kunne søkemotoroptimalisere på en effektiv måte.


I starten av kurset lærer du hvordan relevans, autoritet og nettsidens arkitektur påvirker synligheten til en side. Deretter lærer du hvordan man finner, analyserer og implementere nye søkeord. Du lærer også hvilke type innhold du bør produsere hvis du ønsker å oppnå høy ranking. Videre lærer du hvordan nettsidens hurtighet, struktur og navigasjon påvirker ranking. Avslutningsvis lærer du hvordan inngående, interne og utgående linker påvirker synligheten til en side.


I kapittel 1 lærer du hva søkemotoroptimalisering er og hva søkemotor vektlegger når den avgjør hvilke sider som vises øverst i det organiske søkeresultatet. Du lærer også hvordan relevans, autoritet og arkitektur påvirker ranking.


I kapittel 2 lærer du hvordan man finner ut hvilke type søkeord som det er best å søkemotoroptimalisere en side rundt. Du lærer også hvordan du bør implementere søkeordet på en side. Dette omfatter hvordan du bruker søkeordene i URL-adressen, meta-tittel, meta-beskrivelse, sidetittel, h1, h2, img, href, osv.


I kapittel 3 lærer du hvilke type innhold du bør produsere hvis du ønsker å oppnå høy ranking i det organiske søkeresultatet. Du lærer også hvorfor søkemotoren nå har blitt smartere og på hvilke måte dette påvirker søkemotoroptimalisering fremover.


I kapittel 4 lærer du hvordan nettsidens hurtighet og serverens stabilitet påvirker ranking. En treg og ustabil nettside vil resultere i svekket synlighet. Det er derfor viktig at nettsiden er rask og stabil. Du lærer også hvordan nettsidens struktur og navigasjon påvirker synlighet. Hvis nettsiden er rotete for mennesker, vil søkemotoren straffe dette med svekket synlighet.


I kapittel 5 lærer du hvordan inngående linker påvirker ranking. Hvis en nettside med høy autoritet og høy relevans, linker til nettsiden din, da vil dette gi økt ranking. Du lærer også hvordan interne linker, utgående linker, aktivitet på sosiale medier og brukersignaler påvirker ranking.

Espen Faugstads avatarEspen Faugstad

1t 27m20 leksjoner4,62(21 anmeldelser)

Strategi for sosiale medier med kursholder Charlotte Lauvland
1:00

Strategi for sosiale medier

Er du frustrert over din bedrifts manglende tilstedeværelse i sosiale medier? Opplever du at innholdet dere publiserer ikke når ut til følgerne deres eller får nok engasjement? Da bør du bli med på kurset i strategi for sosiale medier med Charlotte Lauvland!


I dette kurset vil du lære hvordan du kan utnytte sosiale medier for å nå dine mål, enten det er å bygge merkevaren din, øke antall følgere eller skape lojale kunder. Charlotte vil lære deg hvordan du finner og forstår målgruppen din, lage effektive personas og velge de beste sosiale medier-kanalene for din virksomhet.


Men det stopper ikke der. Du vil også lære hvordan du kan sette strategiske mål, lage innhold som fanger oppmerksomheten og engasjerer publikumet ditt. Og når kurset er ferdig, vil du ha din egen ferdige strategi som du kan implementere med det samme.


Charlotte Lauvland er en erfaren markedsfører. Hun har jobbet med alt fra ledelse og strategi til salg, innholdsproduksjon, annonsering og sosiale medier. Hun vil dele av sin kunnskap og erfaringer og gi deg verktøyene du trenger for å lykkes med sosiale medier. Så, bli med i dette kurset og skap en sterkere tilstedeværelse i sosiale medier og nå ut til flere mennesker enn noen gang før!

Charlotte Lauvlands avatarCharlotte Lauvland

1t 35m28 leksjoner5,00(2 anmeldelser)

Facebook: for bedrifter med kursholder Espen Faugstad
1:20

Facebook: for bedrifter

Velkommen til kurset «Facebook: for bedrifter». Dette kurset er utviklet av Espen Faugstad og er perfekt for alle som ønsker å lære hvordan man kan bruke Facebook til å markedsføre sin bedrift eller merkevare. Det spiller ingen rolle om du er en nybegynner eller allerede har litt erfaring, dette kurset vil gi deg den kunnskapen du trenger for å lykkes på Facebook.


Kurset starter med en gjennomgang av hvordan du oppretter og konfigurerer en Facebook-side på en skikkelig måte. Deretter lærer du strategier for å tiltrekke deg et publikum, holde folk engasjert i bedriften din, og hvordan du kan skape enda mer rekkevidde gjennom målrettede annonser. Du vil også lære hvordan du oppretter og redigerer et innlegg, og hvordan du bruker kommentarfeltet på en god måte.


I tillegg vil vi utforske de mer avanserte verktøyene som Facebook har å tilby, inkludert Facebook-arrangementer, Meta Business Suite, Facebook Messenger, Facebook Live, Planleggeren og mye mer! Når du er ferdig med kurset vil du ha all den kunnskapen du trenger for å markedsføre din bedrift eller merkevare på Facebook på en effektiv måte. Er du klar til å ta steget og lære hvordan du kan lykkes på Facebook?

Espen Faugstads avatarEspen Faugstad

1t 49m26 leksjoner5,00(1 anmeldelse)

LinkedIn: for bedrifter med kursholder Espen Faugstad
0:54

LinkedIn: for bedrifter

LinkedIn er verdens største profesjonelle nettverk med over 500 millioner medlemmer verden over. Ifølge Ipsos er det over 1 million nordmenn på LinkedIn. 1 av 5 av dem bruker nettverket daglig, og 4 av 10 bruker det ukentlig. Den største målgruppen er personer mellom 30-59. LinkedIn kan med andre ord bli en viktig portal for din bedrift eller organisasjon.


I dette kurset kommer Espen Faugstad til å lære deg å opprette og administrere en bedriftsside på LinkedIn. Du kommer til å lære å: opprette en bedriftsside, legge til informasjon om din bedrift, laste opp logo og forsidebilde, få flere følgere, skrive statusoppdateringer, opprette en gruppe, utlyse stillinger + mer. Kort oppsummert, alt du trenger for å komme raskt igang.


I kapittel 01 lærer du hva kurset handler om, hvem det er laget for, hvilke forkunnskaper som kreves og hvordan kurset er bygget opp. I kapittel 02 lærer du å opprette og konfigurere en bedriftsside. I kapittel 03 lærer du hva du kan gjøre for å få flere følgere. I kapittel 04 lærer du å skrive statusoppdateringer som inneholder, tekst, linker, bilder, video og dokumenter.


I kapittel 06 lærer du å opprette en gruppe på LinkedIn og koble den til din bedriftsside. I kapittel 07 lærer du å utlyse en stilling og koble den til din bedriftsside. I kapittel 08 skal vi ta en kikk på de resterende verktøyene som du finner som administrator av en bedriftsside på LinkedIn.

Espen Faugstads avatarEspen Faugstad

1t 6m28 leksjoner4,67(3 anmeldelser)

Instagram: for bedrifter med kursholder Espen Faugstad
1:02

Instagram: for bedrifter

Instagram er et sosialt nettverk hvor personer, bedrifter og organisasjoner kan dele bilder, videoer og historier med sine følgere. Instagram ble utviklet av Kevin Systrom og Mike Krieger, og ble tilgjengelig for iPhone-brukere oktober 2010. Det skulle ta 18 måneder før applikasjonen også ble tilgjengelig for Android-brukere.


I 2012 ble Instagram kjøpt av Facebook for omtrent 1 mrd. amerikanske dollar. Instagram har i dag over 1 milliard aktive brukere i måneden. 80 % følger minimum én merkevare, og 60 % har oppdaget nye produkter gjennom Instagram. Det er derfor ikke overraskende at Instagram er blitt en viktig kanal for bedrifter og organisasjoner verden over.


I dette kurset kommer kursinstruktør Espen Faugstad til å lære deg alt du trenger å kunne for å bruke Instagram på en effektiv måte, enten du representerer en liten eller stor bedrift. I starten lærer du å lage en bedriftskonto på Instagram og hvordan applikasjonen fungerer i praksis. Deretter lærer du hva som skal til for å lykkes på Instagram, hvordan man deler bilder, videoer og historier, m.m.


I kapittel 01 lærer du å lage en konto, oppdatere profilen din, og hvordan du gjør den om til en bedriftskonto. I kapittel 02 lærer du hvordan Instagram er organisert og hvordan den fungerer. I kapittel 03 lærer du hva som skal til for å oppnå suksess på Instagram.


I kapittel 04 lærer du teknikker som du kan bruke for å finne ut hvem som er konkurrentene dine, hvem som er i målgruppen din, hvordan kundereisen påvirker hva målgruppen er opptatt av, og hvordan triggere kan brukes til å få en person til gjennomføre en ønsket handling. I kapittel 05 skal vi se på hvordan kjente norske merkevarer bruker Instagram.


I kapittel 06 skal du få ideer til hvordan du kan skape engasjement på din Instgram-profil. I kapittel 07 lærer du å lage profesjonelle og vakre statusoppdateringer ved hjelp av gratis-applikasjonen Adobe Spark. I kapittel 08 lærer du å ta, redigere og publisere bilder på Instagram. I kapittel 09 lærer du å lage, redigere og publisere videoer på Instagram.


I kapittel 10 lærer du å lage og publisere profesjonelle og interaktive historier på Instagram. I kapittel 11 lærer du å promotere produkter på Instagram gjennom å ta i bruk Butikk-funksjonen. I kapittel 12 lærer du å analysere effekten av statusoppdateringer på Instagram for å avdekke styrker og svakheter ved disse.

Espen Faugstads avatarEspen Faugstad

2t 13m51 leksjoner4,38(8 anmeldelser)

Facebook: annonsering med kursholder Espen Faugstad
1:37

Facebook: annonsering

Vi tilbyr en omfattende guide til Facebook- og Instagram-annonsering gjennom vårt nettkurs. Enten du er en eier av en liten eller mellomstor bedrift, markedsføringsansvarlig eller arbeider innen markedsføring og salg, er dette kurset egnet for deg hvis du ønsker å lære å lage effektive annonsekampanjer på disse plattformene.


Kurset gir en grundig innføring i alt fra opprettelse av en annonsekonto til analyse og rapportering av resultatene dine. Du vil lære å velge riktig målgruppe og budstrategi, designe effektive annonser, og analysere resultatene av kampanjene dine. I tillegg vil du lære å opprette en Business Manager-konto og konfigurere Meta-pikselen for å spore konverteringer og måle suksessen til kampanjene dine.


Med over 10 års erfaring i annonsering på Facebook og Instagram, vil kursholderen Espen Faugstad dele sin kunnskap og erfaring med deg, og gi deg en solid forståelse av annonsering på disse plattformene. Ved å optimalisere annonsekampanjene dine, vil du kunne øke synligheten og omsetningen til virksomheten din, og nå ut til potensielle kunder på en mer effektiv måte. Dette kurset gir deg kunnskapen du trenger for å utvikle effektive annonsekampanjer som gir resultater.

Espen Faugstads avatarEspen Faugstad

2t 13m26 leksjoner5,00(4 anmeldelser)

Google Ads: komplett med kursholder Espen Faugstad
2:01

Google Ads: komplett

I dette kurset lærer du å annonsere med Google Ads slik at du blir synlig i det øyeblikket kunden søker etter ditt produkt eller tjeneste. Vi lærer deg å opprette og konfigurere en Google Ads-konto, installere Google Ads-taggen og konverteringssporing på egen nettside, gjennomføre målgruppe- og søkeordsanalyse. Vi lærer deg også hvordan auksjonen fungerer og hvordan du oppretter effektive tekst-, bilde-, og video- og remarketingannonser. 


Kurset passer like godt for deg som aldri har brukt Google Ads før, til deg som har erfaring med annonseplattformen, men som ønsker å gå fra nybegynner til ekspert. Kurset i Google Ads er stappfullt med verdifull informasjon, og dekker alt du virkelig trenger for å mestre verktøyet, enten du annonserer selv eller på vegne av andre. Kursinstruktør er Espen Faugstad, han er gründer av Utdannet.no og har over 10 års erfaring med digital markedsføring. Velkommen til et knallgodt Google Ads-kurs.


I kapittel 1 lærer du hva Google Ads er og hvordan du oppretter og konfigurerer en Google Ads-konto på korrekt måte. I kapittel 2 lærer du hvordan du henter inn kundedata og organiserer informasjonen i et Excel-dokument og gjennomfører konkurrentanalyse. Du lærer også hvorfor kundereisen og triggere er viktig og hvordan du oppretter en persona basert på kundedataen du har hentet inn.


I kapittel 3 lærer du hvordan du gjennomfører søkeordresearch, avdekker trenden til søkeord med Google Trends, overvåker søkeord med Google Alerts, analyserer søkeord med Google Ads søkeordplanlegger og hvordan søkeordsamsvartypene, fleksibelt samsvar, setningssamsvar og eksakt samsvar fungerer. I kapittel 4 lærer du hvordan auksjonen fungerer og på hvilke måte budet og kvalitetspoeng påvirker annonserangering. 


I kapittel 5 lærer du å opprette effektive tekstannonse, legge til utvidelser og søkeord, og konfigurere steder, annonseplan og enheter. I kapittel 6 lærer du å opprette effektive bildeannonser, definere målgruppe, emner, plasseringer, søkeord og ekskluderinger. I kapittel 7 lærer du å opprette videoannonser. I kapittel 8 lærer du å opprette remarketinglister som du kan bruke for å opprette remarketing annonser. I kapittel 9 lærer du lese og analysere data.

Espen Faugstads avatarEspen Faugstad

5t 12m64 leksjoner5,00(3 anmeldelser)

Side 1 av 1